تعیین سقف برای صادرات سیب‌زمینی + نامه

اکوایران: براساس آخرین تصمیم وزارت جهادکشاورزی مجوز صادرات 20 هزار تن سیب زمینی با عوارض 12درصد ارزش پایه گمرکی تا پایان اردیبهشت ماه صادر شد.

به گزارش اکوایران؛ سال گذشته افزایش و کمبود سیب‌زمینی در بازار موجب شد تا دولت برای کنترل بازار قوانین بازدارنده برای صادرات این کالای اساسی در دستور کار قرار دهد، از جمله این اقدامات می توان به افزایش عوارض صادرات سیب زمینی اشاره کرد که در مقطعی به 70 درصدی هم رسید. علاوه بر عوارض 70 درصدی ارزش پایه صادراتی سیب‌زمینی، اخذ عوارض نیم درصد آب مجازی نیز برای صادرات سیب زمینی الزامی اعلام شد. حال وزارت جهادکشاورزی در تصمیمی جدید دست به تسهیل روند صادرات سیب زمینی زد تا به این طریق زیان بیشتری به صادرکنندگان نرسد.

 

در نامه‌ای که معاون وزیر جهادکشاورزی برای رییس سازمان توسعه و تجارت ارسال کرده آمده با توجه به تصمیم‌گیری مشترک با انجمن سیب زمینی ایران و تعهد بر تامین و تنظیم بازار مصرفی داخل از 21 فروردین 1402 تا پایان اردیبهشت سال جاری 20 هزار تن سیب زمینی با عوارض 12 درصد ارزش پایه گمرکی با تایید سیستمی نماینده دفتر توسعه صادرات صادر شود.

اواخر اسفندماه وزیر جهادکشاورزی، تنظیم بازار سیب زمینی را بخش خصوصی واگذار کرد تا به این طریق این بازار پرتلاطم آرام شود. حال وزارت جهادکشاورزی اعلام کرده این تصمصم را با همفکری مشترک با انجمن سیب زمینی ایران گرفته است.

4490877