بارندگی‌های خارج از فصل مقصرند

سیدرضا نورانی  با اشاره به افت قیمت انگور و متضرر شدن کشاورزان، اظهارداشت: یکی از مسائلی که می‌تواند بر تولید انگور تاثیر منفی بگذارد، بارندگی‌های بی موقع است که باعث می‌شود قابلیت نگهداری، ذخیره‌سازی و در نتیجه ماندگاری این محصول کاهش پیدا کند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی بارندگی‌های بی موقع و خارج از فصل را در سال‌جاری مورد اشاره قرار داد و گفت: همین موضوع سبب ایجاد مشکل برای تولیدکنندگان شد، چراکه وقتی عرضه محصولی بیش از تقاضا برای آن است، قیمت‌ آن افت می‌کند و تولیدکنندگان متضرر می‌شوند.

نورانی با بیان اینکه امکان صادرات این محصولات نیز بسیار کم است، اظهارداشت: چنین انگورهایی را می‌توان تبدیل به کشمش و صادر کرد، چراکه خوشبختانه انگور تنها میوه‌ای است که هم به آب کمی برای تولید نیاز دارد و هم تمامی دانه‌های آن در صنایع مختلف از جمله تولید شیرینی‌جات، کشمش، سرکه و سایر فرآورده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، ضمن اینکه ضایعات آن بسیار کم است.

به گزارش مهروی درباره صادرات میوه انگور اضافه کرد: تنها بخشی از محصولات تاکستان‌های کشور از جمله انگورهای بیدانه درشت  قابلیت  صادرات دارند و می‌توان آنها را در بازارهای منطقه عرضه کرد، ضمن اینکه دانه‌های بیدانه ریز انگور چنین قابلیتی ندارند و برای تولید کشمش و فرآورده‌های صنعتی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گفته رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، وقتی این انگور در چرخه صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قیمت آن کاهش پیدا می‌کند، چراکه قیمت‌های صنعتی در کشور پایین هستند.
منبع: سایت کسب و کار