تعرفه ۳۵ درصدی ورود کالا به روسیه در برابر تعرفه صفر درصدی ایران

 

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با بیان اینکه در مقابل تعرفه ۳۵ درصدی واردات محصولات ایران به روسیه، تعرفه گمرکی ایران برای واردات از روسیه بین صفر تا 4 درصد است، گفت: این موضوع افت صادرات به روسیه را برای ما موجب می‌شود.

رضا نورانی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که چرا برای صادرات محصولاتی مانند سیب درختی، کیوی، خرما، مرغ و تخم مرغ که به گفته وزیر جهاد کشاورزی روی دستمان مانده، اقدامات صادراتی قابل توجهی صورت نگرفته است، گفت: روسیه برای واردات میوه و سبزیجات از ایران 35 درصد تعرفه گمرکی تعیین کرده و براساس گفته مدیران روس به ازای هر کیلو واردات محصولات ایران به روسیه 32 سنت تعرفه گمرکی از وارد کننده دریافت می‌شود.

وی افزود: این تعرفه گمرگی سنگین برای واردات به خصوص محصولات کشاورزی به صرفه نیست و روس‌ها حاضر به واردات از ایران نیستند.

رئیس  اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با بیان اینکه در مقابل تعرفه 35 درصدی واردات محصولات ایران به روسیه تعرفه گمرکی ایران برای واردات محصولات روسی بین صفر تا 4 درصد است، بیان داشت: این موضوع افت صادرات به روسیه را برای ما به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه در تجارت دو سویه باید حرکت‌ها مساوی باشد، گفت: وقتی واردات از ایران برای روس‌ها به صرفه نیست، اقدام به واردات از سایر کشورها مثل آذربایجان که تعرفه گمرکی بسیار پایین‌تری دارند می‌کنند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: براساس آمار سازمان توسعه تجارت در 9 ماهه اول سال جاری 300 میلیون دلار میوه و سبزی فریز شده به روسیه با آن تعرفه‌های سنگین صادر شده و در مقابل 304 میلیون دلار با تعرفه 0 تا 4 درصد روس‌ها گندم، جو و ذرت وارد کرده‌اند.

نورانی با بیان اینکه این روش دیپلماسی اقتصادی نیست، گفت: هند هم برای واردات سیب از ایران حدود 90 سنت تعرفه گمرکی دریافت می‌کند در حالی که پاکستان از این تعرفه گمرکی معاف است.

وی افزود: واردات سیب درختی ایران به عراق ممنوع شده است و برای صادرات سیب درختی باید این محصول را از کویت به عراق صادر کنیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌‌شود ذخایر کافی برای نارنگی و پرتقال شب عید کافی نباشد، گفت: با توجه به تولید زیاد سیب درختی و کیوی به دولت و وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد دادیم که در مقابل صادرات سیب درختی و کیوی برای شب عید پرتقال و نارنگی وارد کنیم تا حداقل رونقی در بازار این محصولات ایجاد شود.

رئیس  اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران اظهار داشت: با این کار یک تجارت دو سویه اتفاق می‌افتد که هم فاقد ارزبری است و هم کالا روی دست تولید کننده نمی‌ماند.

وی افزود: در گذشته در جاهایی که قدرت چانه‌زنی نداشتیم، برای صادرات جایزه‌ تعیین می‌شد، ولی الان علاوه بر این موضوع تحریم‌ها نیز هزینه‌بر است.

نورانی بیان داشت: اگر برای این قبیل هزینه‌های سنگین صادراتی دولت کمک نکند و در برنامه ششم چیزی در نظر نگیرد، قدرت رقابت در صادرات را از دست می‌دهیم و کالا روی دستمان می‌ماند.

رئیس کنفدراسیون صادرات بیان داشت: به گفته وزیر جهاد کشاورزی از تولید سالانه حدود یک میلیون تن خرمای کشور ظرفیت صادرات 500 هزار تن را داریم.

وی با بیان اینکه نباید محصولات کشاورزی را به صورت خام عرضه کنیم، افزود: در صنعت خرما حرفه‌ای نیستیم، در حالی که  برخی کشورها مثل عربستان با تبدیل خرما به فرآورده‌های جدید و یا ترکیب آن به محصولات دیگر مثل پسته و مغز بادام قدرت رقابت خود را در تجارت این محصول بالا برده است.

نورانی در پایان هزینه‌ بالای حمل و نقل را هم از موانع صادراتی عنوان کرد.

منبع: خبرگزاری فارس