کارگروه صادرات کشور باید در اسرع وقت تشکیل شود

 






سال هاست که می خواهیم صادرات غیرنفتی را توسعه دهیم. سال هاست که شعار صادرات محورتوسعه، اقتصاد بدون نفت، اقتصاد پایدار و توسعه صادرات را سر می دهیم.

لیکن هیچگاه نتوانستیم و یا نخواستیم اقتصاد کشور را بدون نفت و با چرخ تولید و صادرات غیرنفتی بنا نهیم. در طول عمر گهربار انقلاب اسلامی دو بار فرصت پیدا کردیم اقتصاد را بدون نفت اداره کنیم؛ یک بار در دفاع مقدس و بار دیگر در تحریم ها. امروز هم چشم ها به دولت تدبیر و امید است که از فرصت های به وجود آمده استفاده بهینه نماید. تحریم ها شاید در کوتاه مدت هزینه سنگینی را به ملت تحمیل کرد اما این فرصت در بروز خدمات فنی و مهندسی، اختراعات، اکتشافات، معادن، علوم پزشکی، دستاوردهای علمی، خدمات دانش بنیان و محصولات کشاورزی و غذایی نقش بزرگی ایفا نموده است. شاید تحریم ها عاملی شدند که نتوانستیم با جود این همه دستاورد، تراز اقتصادی بدون نفت را همیشه مثبت نگه داریم. امروز که دولت تدبیر و امید در پهنه سیاست های خارجی به موفقیت های بزرگی دست یافته، باید در کنار این موفقیت ها چرخه اقتصادی را به سوی اقتصاد بدون نفت سوق دهیم. لذا، در تکمیل این پروژه سنگین از دولت محترم تقاضا می شود از تجارب بالای تشکل ها در ایجاد حماسه اقتصادی استفاده نماید. امید است نکات زیر بتواند به اقتصاد پایدار بدون نفت که براساس افزایش تولید و توسعه صادرات غیرنفتی استوار خواهد بود، منجر شود.

تصمیمات پراکنده ای در عرصه صادرات غیرنفتی گرفته شده که منجر به بی ثباتی در عرصه صادرات غیرنفتی گردیده است. در حوزه واردات نیز با مشکلات ارزی ، اولویت بندی کالا وموانع تعرفه ای و گاه با محدودیت ارزی و چند نرخی بودن ارز روبرو هستیم. ایجاد اتاق مبادله ارز و تثبیت نرخ ارز در کوتاه مدت اثرگذار بوده، لیکن بازار ارز از ثبات لازم برخوردار نبوده است. پیشنهاد می شود کارگروه صادرات کشور در اسرع وقت تشکیل شده و کلیه تصمیمات مرتبط با صادرات به صورت پایدار در این شورا اتخاذ شود. ضروری است وارد کننده، ارز خود را از صادرکننده با قیمت توافقی ابتیاع نماید. لازم است که مصوبات گذشته که صادرکننده را دچار سردرگمی می کرده حذف شود و صادرکننده از معافیت مالیاتی و تشویق ها برخوردار گردد و در نتیجه نوسانات نرخ ارز کاهش یافته و با ثبات بازار ارز می توان به توسعه صادرات رسید.

کارگروه صادرات کشور متولی سیاستگذاری صادرات غیرنفتی است. حضور نمایندگان کنفدراسیون صادرات ایران در کنار رییس محترم اتاق بازرگانی ،صنایع ، معادن و کشاورزی ایران در این شورا می تواند موجب غنای بیشتر مباحث کارشناسی مطروحه ، انتقال مشکلات بخش صادرات و راهکارهای مربوطه و نیز طرح خواسته هاو انتظارات صادرکنندگان شود.

- 97درصد از تجارت جهانی در دست اعضای سازمان تجارت جهانی است و ما از 3درصد باقیمانده سهم بسیار ناچیزی داریم. در سال 2005 با توجه به تمام مخالفت های شرق و غرب برای حضور ایران درWTO با مدیریت مدبرانه و تیزهوشانه مسئولان ارشد وقت کشور، عضو ناظر WTO شدیم. در قوانین WTO کشورها را به سه دسته تقسیم کرده اند: کشورهای توسعه یافته، کشورهای در حال توسعه و کشورهای کمتر توسعه یافته. سازمان تجارت جهانی برای اینکه کشورها قوانین داخلی خود را با قوانین WTO انطباق دهند، برای کشورهای توسعه یافته یک سال، برای کشورهای در حال توسعه 4 سال و کشورهای کمتر توسعه یافته 10 سال مهلت قرار داده‌اند.

اهداف سازمان تجارت جهانی:

- ارتقای سطح زندگی

- تامین اشتغال کامل در کشورهای عضو

- توسعه تولید و تجارت و بهره وری بهینه از منابع جهانی

- دستیابی به توسعه پایدار با بهره برداری بهینه از منابع

- حفظ محیط زیست

- افزایش سهم کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته از رشد تجارت بین المللی

این اهداف ما را تشویق می کند در رشد و افزایش تولید گام های اساسی برداشته وبه خودکفایی برسیم، اشتغالزایی کنیم، ضریب بیکاری را کاهش دهیم، محیط زیست را محافظت کنیم و در تجارت جهانی سهم بسزایی داشته باشیم تا در وضعیت معیشت مردم بهبود حاصل شود. در حال حاضر 191 کشور عضو WTO هستند که 159 کشور عضو اصلی و 32 کشور عضو ناظر اند. زمان برای ما اندک است و فرصت برایمان غنیمت. تا سال 2015 کمتر از دو سال باقی است و ما برای ورود به WTO مسائل و مشکلات زیادی داریم اما دولت تدبیر و امید می تواند راه را برای ما تسهیل کند. اطلاعات کافی از توافقات 545 صفحه ای مراکش که در سال 1995 به امضاء رسید و سازمان تجارت جهانی تاسیس شد تا معاهدات پاریس، رم، مادرید، لیسبون و تریپس که بعد از آن هر کدام با نواقصی امضاء شد، در دست است. کنوانسیون پاریس که در عصر صنعتی منعقد شد، کلاً به حمایت از علایم صنعتی پرداخت. معاهده تریپس از ارکان اصلی آن سازمان است و از تجارت مالکیت فکری حمایت می کند و در کنوانسیون مادرید که در دوره فروش منعقد شد، تسهیل در فرآیند ثبت علائم تجاری در کشورهای عضو مطرح شد.

جمهوری اسلامی ایران برای ورود به WTO باید مسائل اساسی مانند: تعرفه های گمرکی، کپی رایت، ثبت دستاوردهای علمی، ثبت علائم تجاری، ثبت برندهای تجاری، ثبت مالکیت فکری، ثبت محصولات استراتژیک ایران مانند زعفران، پسته، فرش، انار و صنایع دستی و ... ممنوعیت تقلب در تجارت، اخلاق در کسب و کار تجارت جهانی و یارانه های بخش تولید و صادرات را حل و فصل نماید.

در خاتمه آرزو می کنم جمهوری اسلامی ایران با توسعه و افزایش تولید و توسعه صادرات غیرنفتی ،کشوری با قدرت اقتصادی بالا و ضریب بیکاری پایین در عرصه اقتصاد پایدار بدون نفت گام های بزرگی بردارد.

سید رضا نورانی

 

 

 

کنفدراسیون صادرات ایران دریک نگاه

با توجه به ضرورت تقویت همکاری، همگرایی، وحدت، همبستگی و هم افزایی توانمندی ها و امکانات تشکلهای صادراتی، فکر و ایده تاسیس کنفدراسیون صادرات ایران از سالهای قبل در بین تشکل های صادراتی مطرح بوده است. سرانجام با تلاش و پیگیری تشکل های صادراتی وابسته به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، مقدمات تاسیس کنفدراسیون صادرات ایران در سال 1384 فراهم گردید و "کنفدراسیون صادرات ایران" به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق ایران و با هدف زمینه سازی، تقویت و موثر نمودن نقش و فعالیت تشکل های صادراتی، تلاش برای حل و فصل مسایل و مشکلات مشترک و کمک به تحقق اهداف مشترک تشکل های مورد بحث و بالاخره توسعه صادرات غیر نفتی کشور با مشارکت 28 تشکل صادراتی تاسیس و در تاریخ بیست و یکم آبانماه 84 در اتاق بازرگانی ، صنایع ،معادن و کشاورزی ایران به ثبت رسید. هیات مدیره فعلی ، سومین هیات مدیره ای است که مدیریت کنفدراسیون را به عهده دارد.

" مجمع کنفدراسیون " به وسیله هیات مدیره ای مرکب از 7 عضو اصلی و 2 عضو علی البدل که به وسیله مجمع عمومی عادی یا بصورت فوق العاده از بین اعضای مجمع عمومی برای مدت سه سال انتخاب می شوند، اداره می شود. اعضای هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران عبارتند از :

سید رضا نورانی ( رئیس کنفدراسیون صادرات ایران)

مظفر علیخانی (دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران)

محمد لاهوتی (عضو هیات مدیره و نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران)

حسن احمدیان ( عضو هیات مدیره ونایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران)

میر محمد صادقی (عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران)

سید رضی میری (عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران)

علیرضا حائری (عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران)

محمد رضا طلایی (عضو هیات مدیره وخزانه دار کنفدراسیون صادرات ایران)

یوسف مرادلو (عضو علی البدل هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران)

صدرالدین نیاورانی (عضو علی البدل هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران)

حسین زاده ( بازرس اصلی کنفدراسیون صادرات ایران)

درویش (بازرس علی البدل کنفدراسیون صادرات ایران)


"دنیای اقتصاد"