پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

شرکت‌های داخلی نیزصادرات کشور را تحریم کرده‌اند

 

ما در کشور حدود ۳۵ میلیون تن تولید میوه و تره بار، سبزی و صیفی داریم که تنها در حدود ۵ درصد آن صادر می‌شود.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: متاسفانه شرکت‌های حمل و نقل دریایی داخلی با توجه به امکانات خوبی که در کشور دارند با ادعای مقرون به صرفه نبودن صادرات ، به تحریم‌ها دامن زده‌اند.

سید رضا نورانی رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران و رییس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: ما در کشور حدود ۳۵ میلیون تن تولید میوه و تره بار، سبزی و صیفی داریم که تنها در حدود ۵ درصد آن صادر می‌شود.

نورانی با اشاره به اینکه بایستی میزان صادرات میوه و تره‌بار کشور به حدود ۱۰ درصد تولید برسد، افزود: در حال حاضر به دلیل وجود تحریم‌های کشورهای اروپایی و آمریکا میزان صادرات کاهش داشته است و مشکلات زیادی برای صادرات میوه و تره‌بار بوجود آورده است.

نورانی با ضروری خواندن توجه به افزایش صادرات تولیدات باغی و محصولات کشاورزی کشور، افزود: با افزایش صادرات غیرنفتی، می‌توان از وابستگی اقتصاد کشور به نفت کاست.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در خصوص ضایعات کشاورزی افزود: متاسفانه حدود ۲۵ درصد از تولید محصولات کشاورزی ضایعات داریم که این میزان بسیار بالاست و بایستی در جهت کاهش آن اقدامات موثری انجام شود تا از این طریق بر میزان صادرات این محصولات افزوده شود.

وی با اشاره به اینکه ضایعات محصولات کشاورزی هزینه سربار به مصرف کننده تحمیل می‌کند، افزود: باید در زمان برداشت برای کشاورزان و تولیدکنندگان انبارهای سرد و بسته بندی فراهم شود و در مسیر‌های حمل بار هم باید از ماشین‌های مجهز به سردخانه استفاده شود و قبل از عرضه به بازار مصرف برای ذخیره سازی در سردخانه‌ها نگهداری شوند.

نورانی در پایان اظهار داشت: اتحادیه صادرکنندگان کشور پیش بینی می‌کند که در دولت تدبیر و امید به دلیل استفاده از نظرات تشکلات خصوصی در تصمیم گیری ومشارکت دادن آن‌ها در امور کشور، در کوتاه مدت بتوانیم در صادرات میوه‌ها و تره بار به آرزوی دیرینه خود و جایگاه اصلی ایران برسیم.


ایلنا